top of page

מיפוי.

בתחילת השבוע ישבתי עם ארגון בעל המון כוונות טובות שרצה לייצר קהילה עבור הלקוחות שלו, המטרה הייתה ברורה- לתת להם כמה שיותר ערך מטעם הארגון. ​הבעיה, אחרי רבע שעה שיחה הבנו ביחד כי אין להם רצון או צורך שהלקוחות שלהם יתקשרו אחד עם השנייה, זו לא המטרה שאליה כיוונו כאשר רצו לבנות את "הקהילה". ולכן, באותו הרגע הבנו שאין צורך פה בקהילה, יש צורך בבניית תוכנית חד צדדית של ערך- משיתוף ידע, כלים והכשרות ועד לייעוץ פרטני ופגישות קפה עם הארגון ומטעם הארגון. אז כן. בואו ננפץ את הבועה, קהילה לא מתאימה לכל אחד, לא לכל ארגון ולמרות שזה אולי נראה טוב, זה לא תמיד נכון גם כשכל הכוונות טובות. לכן לפני שאתם יוצאים לתהליך הקמת קהילה, המלצה שלי תערכו מיפוי.

למרות שמיפוי זו מילה גדולה, קצת מלחיצה שישר זורקת אותנו למשאבים של זמן ותקציבים, אם עושים מיפוי נכון ומכוון מטרה הוא יכול לחסוך לנו הרים של משאבי זמן וכסף בעתיד. לכן ההוצאה הראשונית הזו היא קריטית ליום קהילה משגשגת.

*נקודה למחשבה- אם אין לנו זמן למפות, יש סיכוי שאין לנו זמן לנהל קהילה בפועל. מיפוי פנימי: בכל תהליך ייעוץ שלי, עוד לפני ששואלים מה יהיה שם הקהילה, אני תמיד שואלת:

למה? למה אתם רוצים לבנות קהילה?, על איזה צורך אתם רוצים לענות, איזו בעיה אתם רוצים לפתור?

למה?, בעיני זו השאלה המרכזית שרלוונטית לכל סוגי הקהילות שיש שם. ברגע שתדעו מה הלמה שלכם, תוכלו להתקדם משם.

ברגע שאתם יודעים למה, המלצה אישית, תעברו על הקאנבס הקהילתי, ענו על 17 השאלות הקיימות בקאנבס(כאן תמצאו גרסה מתורגמת, באדיבות Commagain).

*במידה וכמה אנשים מעורבים בהקמת הקהילה, וודאו שאתם עונים על השאלון הזה ביחד- זה יחסוך לכם הרבה כאב ראש בהמשך וחשוב מזה, יישר קו על המטרות ואופי הקהילה.

מיפוי חיצוני- פנים קהילה

בין אם זאת קהילת פנים ארגונית, קהילה חדשה או קהילה שאתם מנסים לבנות מחדש. ברגע שהבנתם מי אמורים להיות חברי הקהילה שלכם- תפנו אליהם עוד לפני שהקמתם את הקהילה או יצרתם את האסטרטגיה ברשת או במציאות ושתאלו אותם על הקהילה. שימו לב כשאתם בונים את השאלון הזה אתם מתייחסים ל: א. האם יש להם צורך בקהילה כזו? ב.מה היו מצפים לראות בקהילה כזו? ג. מה היו רוצים לקבל מבחינת הזדמנויות, תוכן וערך מהקהילה?

ד.מה הם יכולים לתת לקהילה כזו? ה.באיזו פלטפורמה אינטרנטית, אם בכלל, היו רוצים להתנהל?

ו. מה יהיו החסמים שלהם מלהשתתף בקהילה? דגשים: *המייל המצורף לשאלון הוא קריטי, הטרמינולגיה וההנעה לפעולה משתנה בין ארגון לארגון ואין לזלזל במה שאתם כותבים. במידה וזו לא המומחיות שלכם, רצוי להתייעץ עם מישהו שמבין בכך. *ניסוח השאלות והדוגמאות שאתם נותנים להם לבחור, צריכות להיות מעולמות התוכן שלכם וכל דבר שאתם מציעים, צריך להיות דבר שתוכלו לעמוד בו בשלב יותר מאוחר, כן חשוב להוסיף אופציה לתת להם להוסיף רעיונות. *ערכו שאלון קצר ככל הניתן, גם בתחילתו וודאו שאתם מסבירים בצורה שקופה מה מטרת השאלון הזה.

*השתדלו להקפיד על שאלות בהן ניתן לבחור אופציות או לדרג על סקאלה, דאטה מדוייק תעזור לכם לבנות אסטרטגיה בשלב הזה ובעיקר להבין מה הקהילה שלכם רוצה וצריכה, בסוף אתם יכולים להוסיף רובריקה של תוכן חופשי. *נסו לשאול קהל רחב ככל האפשר, במידה וזה רלוונטי, אם הקהילה שלכם מורכבת מאנשים ספציפית, למשל פנים ארגונית, תשאפו להגיע לאחוז הענות גבוהה ככל האפשר.

מיפוי חיצוני- חיצוני

כמו בהקמת עסק, גם בקהילה חשוב לדעת מי "המתחרים" שלך, אילו קהילות אחרות קיימות בזירה, האם תוכלו לשתף פעולה בעתיד או לייצר תוכן משותף.

חשוב להבין האם הקהילה שלכם היא חלק מטרנד או צורך קיים, האם היא רלוונטית לתקופת זמן מסויימת או לנצח.

הסתכלו על קהילות אחרות, בעיקר כאלו שאתם מעריכים וקבלו השראה(לא ההעתקה אנשים) על דברים שאפשר לעשות בקהילות שלכם, בהתאמה לתוכן הרלוונטי לכם. אין דבר גרוע יותר לקהילה מלייצר "פינות" ו"אירועים" כי הם מצליחים בקהילות אחרות בלי הבנה של איך עושים אדפקציה לקהילות שלכם(טוב יש דברים גרועים יותר, אבל זה שם גבוה). מה עושים אחרי? לוקחים את כל הידע הזה ומנתחים אותו בצורה שקולה ומקצועית.

מנסים לזהות טרנדים,פערים וצרכים בתוך הקהילה. לדוגמה בהקמת קהילה לאבות בתוך הארגון אולי תגלו שהדבר שהם הכי רוצים זה בכלל כוח קנייה ולא שיעורים על אבהות במאה ה21.

משתפים בתוצאות או יוצרים מהם תוכן ראשוני לקהילה/ לפנייה לחברי קהילה חדשים/ שיווק לחברה וכו' (מאד כללי מה שאני כותבת פה כי לכל חברה/קהילה צרכים אחרים ושימוש אחר בדאטה)

לאחר ניתוח המיפוי הכולל- יוצאים לשלב הבא- בניית אסטרטגיית תוכן וגאנט פעילות שמתכתבים זה עם זה.

איך עושים את זה?

בקרוב בבלוג.

בנתיים, רוצים שאגיע לייעץ בארגון שלכם? מחפשים סדנה מרוכזת על ניהול קהילות?

פוסטים אחרונים
ארכיון
חיפוש לפי טאג
עקבו אחריי
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page