top of page

למה סטארטאפים בונים קהילות?

או יותר נכון, מהו תפקידו של מנהל קהילה בתוך חברה מסחרית, וכן אני הולכת לנפץ פה כמה בועות.

בחודשים האחרונים אני עוקבת אחרי הפוסטים ברשת, מנהלת שיחות עם עשרות מכם ובעיקר שומעת מרמור וחוסר תיאום ציפיות בין תפקיד ניהול הקהילה בחברות בהם אתם עובדים לבין התפקיד שחשבתם שהוא יהיה. ולכן חשוב לי להתייחס לזה ברצינות ולעלות פה שיח בנושא. יש סיכוי שלא תסכימו עם כלום ממה שאני הולכת להגיד ויש סיכוי שתזדהו בכל מקרה מאד אשמח לשמוע איך אתם רואים את התפקיד שלכם ומה הוא בפועל.

מה תפקידה של קהילה בתוך חברה(שמה דגש על הייטק כרגע):

1.לא מדובר על תפקיד קשרי קהילה. תפקיד קשרי קהילה לרוב נופל תחת אחריות תאגידית, משאבי אנוש או אופרציה והתפקיד כולל בו יצירת התנדבויות, פיתוח שותפויות עם ארגונים חברתיים וכו'.

2.תפקידה של קהילה לחברה הוא שיווק- מה זה אומר? קהילה מעבר למילת באז היא צורה חיים, בעולם שבו אנו חיים כולנו רוצים באיזושהי רמה להשתייך למשהו גדול מאיתנו, להיות חלק מקבוצה וגם אם זה לא קוסם לנו בכלל אז עצם העובדה שיש קהילה סביב מותג מחזק אצלנו את תחושת האמינות במותג היות ואנחנו לא היחידים שמשתמשים בו.

3.קהילה לרוב תשמש כפונקציה של תמיכה(אבל לא כזו שאתם חושבים עליה) בסופו של דבר, המטרה העיקרית של כל עסק היא להרוויח כמה שיותר, בכמה שפחות עלויות. קהילה היא מפתח נהדר להוזלת עלויות במקביל לשיפור השירות(לקוחות וטכני) איך? לרוב בטק הקהילות משמשות כדי שמשתמשים יעזרו אחד לשני בבעיות טכניות ויתנו מענה מיידי ברשת, בדרך כלל הקבוצות שהחברה תתמוך בקיומן(ישתילו שם כמה נציגים, מנהלי קהילה או נציגי שירות טכני, או אפילו יקימו את הקבוצות האלו מטעם החברה). לכן הרבה פעמים אחוז גבוה ממשרת ניהול הקהילה תתעסק בתמיכה ויצירת מנגנוני תמירה ומערכות FAQ(לדוגמא Wix Answers) עבור המשתמשים. 4.קהילת מוצר- יש סטארטאפים שהם בנויים סביב הקהילה, לצורך העניין ווייז ותלויים בנתונים ובקהילה שלהם לתפקוד ותפעול שוטף של המוצר, לכן במצבים כאלו הרבה פעמים תמצאו את עצמכם מבצעים בעזרת הקהילה או בביצוע מלא של הקהילה לוקליזציה של המוצרים, או עידוד לקבל מידע וידע נוסף מהקהילה.

5.קהילת פרו יוזר/ בדיקות QA/Beta - קהילה שהמטרה שלה היא לתת משתמשים חזקים לבחון פיצ'רים חדשים של המוצר, לתת חוות דעת או לאפשר למפתחים ומנהלי המוצר לראות כיצד אתם "פורצים" משתמשים במוצר עצמו, לדוגמא בפייסבוק, העלו את האופציה לסקרים בקבוצות וראו שהרבה מאד מהפעמים זה ישמש לתיאום מפגש, לכן יצרו יותר מאוחר את הפיצ'ר של get together(סתם דוגמא)

6. הטייטל ניהול קהילה בחו"ל- אם תסתכלו על משרות ניהול קהילה בחו"ל תראו ב90% זה ניהול מדיה חברתית(וכתיבת תוכן) ו10% שנותרו זה חווית משתמש או תמיכה, למה? כי חלק בלתי נפרד מהמדיה החברתית הוא מונע משתמשים, המטרה של מנהל קהילה זה לצבור חוויות, תמונות סרטונים ולהטמיע אותם באסטרטגיה השיווקים ואסטרטגיית המדיה חברתית בשילוב עם מחלקת השיווק של אותה חברה.

למה בעצם הפריסה הזו חשובה, ומה הנקודה?

אם אתם נכנסים לתפקיד של ניהול קהילה כי אתם חושבים שהוא רק כייף וסוג של מש"ק חוויה ובידור, תעצרו. זה לא המקרה. קהילות חברתיות או קהילות שקיימות ברשת הן לא בהכרח אותם קהילות שאתם תנהלו במסגרת שכר בתוך חברה.

כשאתם מגיעים לראיונות או אפילו לתפקידים של ניהול קהילה תצפו שמעבר לבניית אסטרטגיה לקהילה ויצירת גאנט פעילות און ליין ואוף ליין שכנראה יכלול כמה אירועים קהילתיים בשנה רוב העבודה שלכם או העבודה השוטפת תתעסק במענה למשתמשים, יצירת כלים ביחד עם מחלקת מוצר ושיפור המוצר הסופי והשירות שניתן למשתמשים-

צריך לזכור שחברי קהילות בתוך חברות הם בסופו של דבר(וזה כנראה הכי חשוב) לקוחות: קהילה היא אסטרטגיית גיוס לקוחות ושימור לקוחות.

מאד מאד מקווה שזה הפיל אפילו לאחד מכם אסימון ושאולי זה יעזור לפני הראיון הבא או חיפוש העבודה.מסכימים, לא מסכימים? אשמח לשמוע.

פוסטים אחרונים
ארכיון
חיפוש לפי טאג
עקבו אחריי
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page