top of page

איך נראה מקום העבודה האידאלי שלכם?

אמ.לק ככה נראה שלי.

מוזמנים להוסיף נקודות בתגובות.

זה ארוך אז קחו קפה.

לפני שבוע, עלתה שאלה בשדרוגיה, בקצרה, מה צריך להיות במקום עבודה אידאלי, מה יהפוך מקום לכזה שווה לעבוד בו?

בגלל שלא מעט מחברי הקהילה ביקשו שאפרסם את התשובה שלי גם בפומבי, הנה התשובה שלי לעניין, מורחבת.

**התשובה נכתבה מתוך המקום האישי שלי, ליווי לא מעט חברות ובעיקר שיחות והרבה שיחות עם אנשים שעוסקים בזה יום יום.

רלוונטית בעיקר להייטק, אך לא רק, והרבה ניתן ליישם גם במגזר הפרטי, חברתי וציבורי.

אתחיל ואומר שהפילוסופיה שלי היא להפסיק עם מיתוג מעסיק ולהתרכז במיתוג עובד, וכן אלו דברים שונים שעובדים ביחד.

מה זה אומר מיתוג עובד?

במקום להסתכל על החברה כמקום ששווה לעבוד בה , להסתכל על העובדים ככאלו ששווה לעבוד איתם.

לא פעם דובר על כך שמה שמשאיר אנשים בתוך חברות הם אנשים, האפשרויות להתקדם, להישמע, להיות רלוונטים ולקחת חלק בקבלת ההחלטות, את הערכים האלו (לרוב) לא תראו במסגרת של מיתוג מעסיק.

במיתוג עובדים אנו למעשה מייצרים את הפלטפורמות הנכונות לתת לעובדים שלנו את הבמות, החל מהמדיה החברתית של החברה ועד להכנה מקיפה של תוכן ופרזנטציה כדי שתרתי משמע יעמדו על במות שאנחנו ניצור עבורם.

1. מנהל טוב אמר לי פעם , שאם כל העובדים בחברה שלו יתברגו למשרות בכירות, יקימו חברות מצליחות וכו' בעתיד, זו יהיה העדות הטובה ביותר להצלחה של החברה שלו (מאפיית פייאפל כדוגמא), זה נכון.

*מקום טוב לעבוד בו הוא כזה שיודע לאתר את העובדים הטובים ביותר, כך שכשאני מגיעה למקום העבודה אני לא רק מתרשמת מאיכות הטכנולוגיה\שיווק\מוצר אלא גם מהאנשים, מרגישה שיש לי מה לתרום להם ולי מה ללמוד מהם. מעבר לכך שכמו שמקבלים עובדים צריך לדעת גם איך להעזיב\ להפרד מעובדים כשהם או המעסיק בוחר בכך.

2.תוכנית פיתוח אישית שאינה תלויה בעובדים אחרים, כלומר כל עובד הוא שונה ולכן תהליך של פיתוח אישי מקצועי צריך להיות שונה מעובד לעובד וכזו שמותאמת לו, זאת לצד פיתוח העובדים כצוות, ביחידה אחת, במקביל לפיתוח האישי.

*כיוון וצפי להתקדמות אישית- התקדמות ופיתוח אישית מקצועי, אם מסתכלים 3 שנים קדימה איפה העובד יהיה, איך החברה יכולה לעזור לו להגיע לשם, בישיבה הראשונה שלי עם מנהל ישיר הוא שאל אותי " מה אני צריך לעשות כדי שאת תגשימי את היעדים המקצועיים והאישיים שלך" זו הפעם הראשונה ששאלו אותי שאלה כזו, ורק מתוך השאלה, עצם העובדה שיש לגטימציה לתהליך הזה ושהוא משותף, המוח שלי התחיל לחשוב מה אני יכולה לעשות עוד בתוך החברה.

3. שום מקום עבודה הוא לא תחליף למשפחה (אל תהרגו אותי אל זה), האנשים שאתם עובדים איתם יכולים להיות הכי קרובים אליכם בעולם, זה כנראה גם מה שיקרה במקום עבודה בריא אך הם לא תחליף למשפחה, יותר מזה, מקום העבודה צריך לעודד את הזמן הפרטי את הזמן המשפחתי.

4. דוגמא מתחילה מלמעלה, כלומר בעיני מקום עבודה אידאלי הוא כזה שהחברה בצורה מערכתית לא עובדת או לא מעודדת עבודה בימי שבת, שבתון וחג, העובד צריך לנוח וגם המעסיק בתכלס. זה אומר שאין מיילים בשבתות, שלא קובעים ישיבות ב19:00 בערב, שבמסיבות לאורך השנה יש גם מסיבות רק לצוות אבל גם כאלו שמאפשרות להביא +1, כדי שהעובדים יוכלו להיות להתגאות במקום העבודה שלהם.

5.ערך- כולנו רוצים להרגיש חלק ממשהו גדול מאיתנו, לכן בעיני לא יהיה מקום עבודה אידאלי אם לא נתחבר לערכים שהחברה מנסה לקדם או לבעיה שהיא מנסה לפתור.

6.דלת פתוחה- לא על הנייר אלא בתכלס, ליוויתי חברה בשנה האחרונה שלמרות שהם מעל ל500 עובדים, כל אחד מהעובדים נפגש אחת לחצי שנה לחצי שעה עם אחד מהClevel, למה? כי זו דלת פתוחה, הם לא רואים את ה כבזבוז זמן אלא בניצול משאבים, השיחות האלו הן לא פריקה והם לא משוב, הן מאד ענייניות עם שאלות של שני הצדדים.

7.תנאים והטבות- לעולם לא לגעת בתנאים והטבות קיימות של עובדים, לא להוריד להם בתנאים.

לא להבטיח שיפור בתנאים אם אי אפשר להבטיח אותם לטווח רחוק או למעשה לתמיד, האמון שתאבדו בחוסר מחזוריות של ההטבה, או אי בהירות שלה לא שווה את זה לטווח הקצר והארוך.

שמתם בירות פעם אחת, יצפו שהן יהיו שם בפעם השנייה, ולכן הכוונה היא לא צריך לפנק בכל סוגי השוקולד, לא צריך ברז בלתי סופי של שמפניה, הכל במידה, אבל את המידה הזו אל תשנו.

איך מישהו אמר פעם, אל תגעו במקרר של העובדים, זה הדבר האחרון שנוגעים בו.

8. גיבוש- דגש על גיבוש אמיתי ביום יום, מנטורשיפ בתוך החברה, בתוך החברות שלכם יש כוח אינטלקטואלי אדיר, יכולת ללוות עובדים חדשים, ללמד תוכן רלוונטי או אפילו לתת אחראיות לעובדים שונים על פעילויות גיבוש קטנות לצוותים או לכל החברה- ככה כולם מעורבים.

9. כניסה לחברה צריכה להיות כזו שהיא מחבקת ומעצימה, אל תשאיר עובד לא משנה כמה הוא מקצועי או בכיר לבד בשלבים הראשונים שלו, תופעתו לדעת כמה כניסה עקומה משפיעה גם שנה קדימה.

10.ספייס- סביבת העבודה האידאלית שלי לא תיהיה אופן ספייס של עשרות אם לא מאות אנשים.

יש אמצע בין משרדים וקוביות לבין אופן ספייס, חלוקה נכונה של שטח, כזו שמאפשרת לעבוד בפרודקטיביות מצד אחד אבל עם מוזיקה נעימה בחלל מצד שני היא כזו שתאפשר לי לעבוד.

*ספייס ורסיטילי, מעבר לפינה הקבועה שיש לכל עובד, פיזור של ספות, שולחנות עבודה משותפים, וכמובן חדרי ישיבות, יעזרו לעובד לא לאבד שפיות ולזוז מדיי פעם.

11. מה שמוביל לארגונומיה- החברה צריכה להיות זו שאחראית על נוחות העובדים ולא העובדים צריכים להתחנן, כלומר לוודא שהעובדים יושבים נכון, שיש להם את הציוד המתאים ושיש להם את ההדרכה לציוד הזה. אין צורך לקנות כסאות בעשרות אלפי שקלים, אבל כן אפשר לבחור כסאות מתאימים ולהדריך את העובדים איך לשבת עליהם נכון.

12. הכרה והערכה- אם זה בתקשורת פנים ארגונית או מחוץ לחברה, הכרה היא חלק בלתי נפרד ממקום עבודה ורצון להשאר בו, המילה תודה צריכה להיות חלק משגרה ולא נקודת ציון.

הכרה יכולה לבוא במייל שבועי שנשלח לכל החברה, בסושיאל של החברה או אפילו בישיבה אחד על אחד, אבל היא צריכה להגיע מדיי פעם.

13.שילוב בפרוייקטים רוחביים, גיבוש דרך פרוייקטים רוחביים של אנשי צוות שונים.

14. גמישות מחשבתית של המנהלים, בכל התחומים.

*חוק הקהילה שלי, במקום להגיד לא, תשאלו את העובדים שלכם איך. אם העובדים שלכם באים עם רעיונות לשולחן ואין להם תקציב או אין זמן לבצע אותם, אל תגידו לא תשאלו אותם איך אפשר להוציא אותם לפועל במגבלות הקיימות.

לפעמים כשעובדים באים עם בקשות או רעיונות כלו הם מתוך חסך, משהו שחסר להם ביום יום של העבודה ולכן שווה להקשיב, זה נוטה להדליק נורות אדומות שעוד ניתן לתקן.

15. גמישות בשעות משרד, כל עוד העבודה נעשת על הצד הטוב ביותר, עם הגדלת ראש וכו', אפילו יום בשבוע מהבית במקרים מסויימים.טק, זה בונוס, זה החלום של כולם, לא רק כדי לטוב ולדבר בכנסים אלא היכולת שלך כמעסיק למצוא סדנה או כנס רלוונטי גם במדינה יחסית קרובה לישראל כמו בולגריה, או הונגריה, זה מראה המון שזה מגיע מלמעלה ולא צריך לחכות שהעובד יעלה את זה בעצמו . דוגמא נוספת לכזה דבר היא הפגשה של העובדים עם מנטורים מהתעשייה מתחומים רלוונטים אליהם.

17. היכולת לעשות מעבר לעבודה עצמה, מילאניאלס כן הם, עושים יותר מ9-5, מקום העבודה צריך לדעת על הכל מראש אבל גם לאפשר את זה ולהבין ששם נבנים כישורים\קשרים וכו' שיאפשרו לעובד להיות טוב יותר בעבודה שלו, מוגל ה20\80 שך גוגל למשל.

*רוב המילניאלס ולא רק הם עובדים הרבה יותר מ9 שעות ביום, כי זו תרבות העבודה היום, מעבר לשעות האלו חלקם מעורבים בעוד פרוייקטים, תחביבים ומחוייבויות. הם לא אמורים להסתור אחד את השני אלא לעזור והצמיח ואפילו להטיב עם מקום העבודה.

18. שכר- השכר לחלוטין צריך לשקף את העבודה\ בכירות\ שעות וכו', גם ימי החופש, עבדתי בשני ארגונים שהיו בהם מעל ל25 ימי חופש אם צבירה של *** ימים בשנה, כל העובדים השתמשו בחופשים שלהם, הם לא רק היו יותר פרודקטיביים, גם יותר שמחים ורעננים.

19. נגישות למקום עבודה, גם מבחינה פיזית וגם מבחינה בטיחותית, אך אחד לא רוצה לעבוד במקום שלא נעים להגיע אליו.

20.הדעה שלי נחשבת, או יותר נכון, יש לי מקום בשולחן ההחלטות, כל עובד רוצה לדעת שהוא משפיע על אסטרטגיה, תוכניות עבודה וגם הוצאתן לפועל, גם אם הם לא בהנהלה. ולכן יש תהליכים מקדימים שאפשר לעשות כדי לגרום לעובדים להרגיש וגם לקבל מהם רעיונות שיכולים באמת לעזור.

21. פידבק תמידי- דו צדדי, שיחות משוב או בקשה להעלאת שכר לא צריכות להיות משהו שהעובד מפחד מהם או חושש, ההפך, בחברה שהתרבות הארגונית שלה תקינה, העובד יודע מראש מתי חלונות הזמנים לדברים אלו ויותר מזה, ההנהלה מקדימה את העובד(בעיקר בשיחות שכר.

22. סביבה בטוחה לכשלון- מקום עבודה שמאפשר להכשל, שיודע איך לעשות תחקיר מתוך רצון ללמוד ולא צורך להאשים, זה מקום שמעודד יזמות פנים ארגונית, חדשנות וכמובן מקום שבוא העובדים יכולים לנסות, לטעות ולהשתפר.

23.ערכים- ערכים ברורים של מקום העבודה, של העובדים, כאלו שהעובדים היו חלק מקביעתם, אל תתפזרו בכמות הערכים, 4-5 ממוקדים שמשקפים את אופי העבודה מצד אחד והמקום של עובדים מצד שני ביחד עם מה שאתם מנסים לפתור.

24. לצד כל הטוב הזה, לעובד צריך להיות יעדים ברורים להצלחה, זה לא אומר שהוא לא יעשה מעבר ליעדים האלו אבל הגדרת תפקיד היא חשובה, הבנה של מה היא הצלחה היא חשובה ויעדים שעולים מרבעון לרבעון במידת הצורך חשובים לא פחות, היעדים האלו צריכים להקבע ביחד, ולא צריך להסתכל עליהם רק פעם ברבעון אלא להיות חלק מהעבודה ותוכנית העבודה הרציפה של העובד.

נקודת בונוס:

אולי חלום ואולי מציאות אבל שטח ירוק במשרדים\מרפסת, אני חושבת שהיום יותר ויותר אנשים מבלים שעות מטורפות במשרד, בין 4 קירות, לא מזמן הייתי במשרד שהייתה בו גינה תלויה וספסלים, משהו בירוק הזה, בהפרדה ותחושת החוץ בפנים יצר שקט. מעבר לזה שזה טוב מבחינה בריאותית ואקולוגית

פוסטים אחרונים
ארכיון
חיפוש לפי טאג
עקבו אחריי
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page